Krosem po lasach — motocykle elektryczne vs spalinowe

Krosem po lasach — motocykle elektryczne vs spalinowe

Motocykle elektryczne stają się coraz popularniejsze, jednak oczywistym jest, że elektryczne odpowiedniki spalinowych maszyn różnią się od siebie. Z tej właśnie przyczyny porównanie motocykla elektrycznego typu cross z motocyklem spalinowym może być interesujące dla wielu osób, niezależnie od obranej strony barykady.


Motocykle elektryczne kontra motocykle spalinowe — różnice

Nietrudno zauważyć, że motocykle elektryczne znacząco różnią się od swoich spalinowych odpowiedników. Podstawową i jednocześnie najbardziej rzucającą się w oczy różnicą jest oczywiście sposób napędzania. E-motocykl korzysta z napędu silnika elektrycznego, który zasilany jest poprzez czerpanie energii zgromadzonej w akumulatorach. Natomiast motocykl spalinowy (jak wiadomo) korzysta z silnika spalinowego, którego działanie jest oparte na spalaniu paliwa w celu wytworzenia energii.

W e-motocyklach nie ma konieczności zmieniania biegów, silnik nagrzewa się w zupełnie inny sposób. To także napęd wydajniejszy niż silnik spalinowy - może generować więcej mocy i wyższy moment obrotowy.


Jakie więc zalety mają oba rodzaje jednośladów?

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że silnik elektryczny ma kilka zalet. Wspomniano już, że elektryki nie nagrzewają się tak, jak klasyczne motocykle. Są również wydajniejsze i mogą generować więcej mocy. E-motocykl nie emituje spalin, co jest ważne także dla środowiska. Taki jednoślad jest również znacznie cichszy od swojego spalinowego odpowiednika, co dla niektórych może być sporą zaletą.

O jakich wadach elektryków warto wiedzieć?

Wspomniane wyżej zalety elektryków to poważne argumenty przemawiające za kupnem takiego rodzaju e-pojazdu. Jednak sam napęd elektryczny ma też kilka wad w porównaniu z silnikiem spalinowym. Przede wszystkim akumulatory nie pozwalają na ten sam zasięg jazdy co tradycyjne odpowiedniki, a do tego potrzebują czasu, aby się naładować. Aspekt ten ogranicza wolność przemieszczania (co jest przecież niezwykle ważne w jeździe enduro). Problem ten nie występuje w przypadku motocykli spalinowych, gdzie tylko brak paliwa jest przeszkodą do dalszej jazdy. Innym minusem jest fakt, że akumulatory po pewnym czasie wymagają wymiany, co może być obecnie kosztowne.

Ponadto mniej doświadczeni użytkownicy crossów lub osoby zaczynające, mogą mieć drobne trudności w oswojeniu się z potencjałem jaki daje napęd elektryczny, zwłaszcza przy szaleństwach na różnych torach i bezdrożach.

Jakie jeszcze różnice mają znaczenie?

Powyższe wady i zalety tworzą podziały między zwolennikami e-motocykli a tymi, którzy kochają klasyczne jednoślady. Ponadto e-motocykle są wciąż nowością, co może utrudniać naprawy czy wymiany części. Chociaż silnik elektryczny jest mniej awaryjny, to klasyczny cross będzie więc ostatecznie łatwiejszy do naprawy. Dodatkowo e-motocross czy enduro będzie mimo wszystko cięższy od klasycznego kuzyna. Baterie nie są najlżejszym elementem tych pojazdów.

I co z tym hałasem?

Hałas, jaki emitują motocykle o silniku spalinowym, to dla jednych zaleta i swoisty klimat nie do podrobienia, dla innych natomiast spora wada. O tyle, o ile osoby niezwiązane z motocrossem mogą się cieszyć z tego, że taki e-pojazd jest cichy, a przy jeździe w lesie raczej nikomu nie będzie przeszkadzać, to sami fani szalonej jazdy już niekoniecznie mogą być zadowoleni. Z pewnością bowiem można stwierdzić, że spalinowy cross żyje. Elementy silnika ciągle są w ruchu i użytkownik takiego pojazdu czuje pracę, drgania oraz reakcję pojazdu. Jazda e-motocyklem nie ma już takiego „klimatu”.

Ostatecznie, wybór pomiędzy motocyklem elektrycznym a spalinowym zależy od Twoich potrzeb. Motocykle elektryczne są cichsze, bardziej przyjazne dla środowiska i bardziej wydajne ale mogą być droższe i mieć ograniczony zasięg. Motocykle spalinowe są bardziej powszechne i łatwiej dostępne ale emitują spaliny i mogą być znacznie głośniejsze. Decyzja należy więc do Ciebie.